Dutch Solar Challenge

De Solar Challenge is in totaal 6 keer georganiseerd. In 2006 was de eerste editie onder de naam Frisian Nuon Solar Challenge. Er verschenen 24 boten aan de start in Leeuwarden. De route voer langs de Friese Elfsteden. De snelste zonneboot deed in totaal 17 uur over een afstand van 200 kilometer in zes dagen. In 2010, 2012 en 2014 ging de race verder onder de naam DONG Energy Solar Challenge. Er werden veel innovaties toegepast waaronder draagvleugels. Die tillen de boot uit het water waardoor ze sneller kunnen varen. De snelste boot finishte in 2014 in ruim zeven uur. Tijdens deze editie ging de route voor het eerst niet alleen door Friesland maar ook door Groningen.

Wat en wanneer?

Van 2 tot en met 9 juli 2016 vond de laatste Dutch Solar Challenge plaats. Tijdens deze challenge strijden 39 teams uit binnen- en buitenland in boten aangedreven op zonne-energie tegen elkaar. De start was op 2 juli 2016 in Amsterdam en ging via Lemmer naar Drachten, Grou en de finish was zaterdag 9 juli in Leeuwarden. In de 5 plaatsen worden onder andere sprint- en endurancewedstrijden gehouden en de deelnemers leggen tussen de plaatsen in Friesland driemaal een verbindingsetappe af van zo’n zestig kilometer. Teams ontwikkelen hun eigen boot en/of techniek. Het draait om slimme technieken op de juiste manier inzetten, maar ook om behendigheid, inzicht en teamwork.

Wie en hoe?

Naast Nederlandse teams, bestaande uit voornamelijk technische studenten en innovatieve duurzame bedrijven, verschenen ook teams uit Indonesië, Brazilië, Polen, België, Bahrein, Turkije, Amerika, Finland, Hongarije en China aan de start. De teams zetten innovatieve technieken in om ervoor te zorgen dat de zonnepanelen energie omzetten. Het was namelijk ook van belang dat wanneer de zon niet schijnt je toch kon varen. Dat vraagt om slimme oplossingen en op de juiste manier omgaan met de energievoorraad.

Klassen

Er zijn vier klassen: A-klasse, B-klasse, Top-klasse en de V20-klasse. In de A- en B-klasse, waar voornamelijk studenten aan deelnemen, krijgen de teams zonnepanelen die door sponsor Honeywell beschikbaar zijn gesteld. Ze ontwikkelen zelf de techniek. Het grote verschil is dat de boten in de A-klasse worden bestuurd door één piloot en de B-klasse heeft twee of meer piloten. In de Top-klasse krijgen de deelnemers binnen de gestelde kaders alle vrijheid. Zij zorgen zelf voor de boot, zonnepanelen en aandrijving. De V20-klasse is de eenheidsklasse: de boten zien er allemaal hetzelfde uit. In onder andere het elektronicasysteem maken ze het verschil. Deze klasse is in 2014 geïntroduceerd. Twee keer tijdens de race zullen de jongeren van de Young Solar klasse meevaren met de DSC. Deze aanstormende talenten beschikken allemaal over het zelfde type bootje.

Winnaars

Naast de klassementsprijzen zijn in 2014 ook een aantal andere prijzen uitgereikt. De Innovation Award was dit jaar niet voor een team, maar een complete klasse. De V20 klasse is in z’n geheel innovatief. ‘De boten laten potentie voor de toekomst zien’, aldus Joris Melkert, hoofd van de Technische Commissie. Deze prijs werd beschikbaar gesteld door Strukton.

De onbetwiste winnaar van de Bad Luck Prize was het SDOG Racing Team. Vlak voor de start van de race ging hun boot in vlammen op. Met de zonneboot uit 2010 hebben ze de race toch nog uitgevaren.

Het TU Delft Solar Boat Team riep dit jaar volgens de jury van de Design Award het grootste wauw-effect op en wonnen daarom deze prijs. ‘Het is een radicaal nieuw en uniek concept met innovatieve techniek en een elegant design. Als hij in vol ornaat op z’n draagvleugels vaart is het een verzorgd en strak design met mooie dunne spijltjes als draagvleugels’, aldus Douwe Huitema, voorzitter van de jury.

De Fair Play Prize gaat naar HvA Solarteam. Zij hebben zich onderscheiden door verschillende keren andere teams te helpen. In Blauwestad kon het Amerikaanse Carnegie Mellon Solar Racing op hun helpende hand rekenen en ze schoten een aantal V20 zonneboten te hulp.

Het team dat de Encouragement Award in de wacht sleepte, is het Solarteam Friese Poort Sneek. Zij zijn de enige zonneboot in de Challenge A die het aandurfden op draagvleugels te varen. ‘En dat verdient een aanmoediging.’ Deze prijs werd beschikbaar gesteld door Waterschap Noorderzijlvest.

De Vripack Speed Battle Award werd uitgereikt aan het CLAFIS Private Energy Solar Boat Team, de winnaar van de massastart.

Een bijzondere prijs was er voor Bouwe de Boer, initiatiefnemer van de World Cup for Solar Powered Boats. Hij nam de Wubbo Ockels Award in ontvangst. De Boer onderscheidt zich ook als aanjager van diverse duurzame projecten.

A Klasse

Team Organisatie Plaats Tijd
1.Cree Yacht Scigrip Solar Boat Team Gdynia, Polen 14:29:35
2. NHL Solarboat Racing NHL Solarboat Racing Leeuwarden 14:33:53
3. ROC Friese Poort Drachten Sinnergy Solar Team Drachten 15:47:21

B Klasse

Team Organisatie Plaats Tijd
1. Gdansk University of Technology GUT Solar Gdansk, Polen 15:24:34
2. ROC van Amsterdam Solarteam ROCvA Amsterdam 17:28:34
3. Hogeschool van Amsterdam HvA Solarteam Amsterdam 17:40:48

Topklasse

Team Organisatie Plaats Tijd
1. Stichting Furia One CLAFIS Private Energy Solar Boat Team Leeuwarden 07:03:12
2. Gowrings Continental BV Team Gowrings Energy Maasdam 10:39:20
3. KYAMK University of Applied Sciences Midnight Sun KYAMK Kotka, Finland 11:11:37

V20-klasse

Team Organisatie Plaats Tijd
1. Drenthe College DC Solar Team Emmen 21:15:49
2. Graafschap College Achterhoek Doetinchem 21:29:50
3. Koninklijke Marine Technische Opleidingen Koninklijke Marine Solar Team Den Helder 1:16:53:55